Informatie voor schoolverlaters

Wat doe je als je de school verlaat?

Je huurde een laptop via de school

Wanneer je een laptop huurt via de school breng je deze terug naar het onthaal. Let er wel op dat je @op-weg.net account wordt stopgezet. Daarom volg je onderstaand stappenplan voor het back-uppen van je gegevens.

 

Je kocht een laptop via Signpost

Wanneer je een laptop aangekocht hebt via Signpost ben je reeds eigenaar van het toestel en hoef je verder niks te ondernemen. Let er wel op dat je @op-weg.net account wordt stopgezet. Daarom volg je onderstaand stappenplan voor het back-uppen en opnieuw instellen van je computer.

 

Je huurt een laptop via Signpost

Indien je een laptop huurt via Signpost zijn er twee mogelijkheden. Je kan ervoor kiezen het toestel verder te huren, of terug in te leveren.

  • Je kiest ervoor het toestel te behouden? Je houdt het toestel en betaald verder de huur.
  • Je kiest ervoor het toestel in te leveren?  Stuur een e-mail naar finance@signpost.eu en info@signpost.eu en vermeldt de identiteit van de huurder en van de
    leerling alsook het serienummer van het toestel. 

 

Back-up van je gegevens

Wanneer je de school verlaat, wordt je @op-weg.net account stopgezet. Na het stopzetten heb je met deze account ook geen toegang meer tot je eigen computer. Om gegevensverlies te voorkomen onderneem je daarom best onderstaande stappen.

Kopieer onderstaande gegevens naar een USB-stick, externe harde schijf of een persoonlijke OneDrive, Google Drive,...

  • Mijn documenten
  • Mijn afbeeldingen
  • Bureaublad
  • Downloads
  • OneDrive Scholengroep Op-Weg

 

Nieuwe lokale account aanmaken

Wanneer je een toestel gekocht of gehuurd hebt via Signpost, is deze computer in het beheer van Emmaüs Aalter. Na het verlaten van de school wordt je @op-weg.net  account stopgezet en zal je ook geen toegang meer hebben tot je computer. Je hebt de keuze om alles te behouden en een lokale account aan te maken, of de computer volledig opnieuw in te stellen naar de oorspronkelijke instellingen.

"Het is belangrijk de lokale account aan te maken voor het stopzetten van je @op-weg.net account. Indien je dit niet doet is het enkel nog mogelijk de computer volledig opnieuw in te stellen."

 

Windows 11

Stap 1: aanmaken lokale account

  1. Selecteer Start > Instellingen > Accounts en selecteer vervolgens Andere gebruikers.
  2. Selecteer Account toevoegen naast Andere gebruiker toevoegen.
  3. Selecteer Ik beschik niet over de aanmeldingsgegevens voor deze persoon en selecteer op de volgende pagina Gebruiker zonder Microsoft-account toevoegen.
  4. Voer een gebruikersnaam, wachtwoord en geheugensteun voor het wachtwoord in, of kies beveiligingsvragen, en selecteer vervolgens Volgende.

 

Stap 2: administrator worden

  1. Selecteer Start > Instellingen > Accounts .
  2. Selecteer onder Andere gebruikers de gebruikersnaam die je net hebt aangemaakt (u ziet 'Lokaal account' onder de naam) en selecteer vervolgens Accounttype wijzigen.
  3. Selecteer onder Accounttype de optie Beheerder en selecteer vervolgens OK.
  4. Herstart de laptop en klik op Andere gebruiker op het aanmeldscherm.
  5. Meld u aan met het nieuwe Administrator-account.

 

Een volledig nieuwe start: computer opnieuw instellen

Wanneer je ervoor kiest om geen lokale account te maken, maar een volledige reset van de computer wenst, kan je onderstaande stappen volgen. Hiermee wordt je computer volledig teruggezet naar de fabriekinstellingen.

 

Wie nog kan inloggen kan dit via onderstaande stappen.

Opnieuw instellen wil zeggen dat alle gegevens, maar ook alle instellingen en geïnstalleerde software worden gewist. De Windows-licentie blijft wel geldig.

  1. Selecteer Start > Instellingen > Systeem.
  2. Ga naar Systeemherstel.
  3. Druk op Pc opnieuw instellen.
  4. Doorloop de vragen die je computer jou stelt
  5. Druk op Reset.

 

Wie niet meer kan inloggen volgt onderstaande stappenplan.

  1. Schakel je laptop in of start deze opnieuw op.
  2. Druk onmiddellijk en herhaaldelijk op F11 . Voordat je het HP-logo tijdens de opstartprocedure ziet verschijnen, moet je herhaaldelijk op F11 drukken. Hierdoor word je naar de optie geavanceerd opstarten gebracht. Als de computer niet opgestart wordt in de modus geavanceerd opstarten, dan moet je deze “opnieuw opstarten” en nog een keer proberen. Mogelijk zal dit enkele pogingen vergen.
  3. Klik op Problemen oplossen.
  4. Klik daarna op Deze PC opnieuw instellen.
  5. Klik op de optie Alles verwijderen.
  6. Klik op Lokaal opnieuw installeren.
  7. Jouw toestel wordt nu teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw opgestart.

Indien deze stappen niet lukken moet je jouw laptop opnieuw installeren via een USB-stick. Je dient de versie Windows 11 Pro Education te installeren. Meer informatie hierover vind je via jouw favoriete zoekmachine met de zoekterm: “Windows 11 Media creation tool”.

 

Garantie

Indien jouw laptop kapot is kan je controleren of deze nog in garantie is door je serienummer in te geven op deze website https://support.hp.com/be-nl/check-warranty

Voor garantie kan je terecht bij SignPost:


Indien deze niet meer in garantie is kan je deze bij een bedrijf naar keuze laten herstellen tegen betaling. Als je deze wenst weg te gooien kunnen we hem voor jou recycleren op school.